jakie błędy popełniasz robiąc koktajl
Poradnik,  Zdrowie

Jakie błędy popełniasz robiąc koktajl?

Codzienne picie koktajli to nie tylko zastrzyk energii, ale też świetny sposób na dawkę witamin, składników mineralnych i przeciwutleniaczy. Uwielbiam serwować sobie smoothie na pierwsze bądź drugie śniadanie. Mimo, że koktajle są dziecinnie proste w przygotowaniu, dość łatwo możemy popełnić kilka istotnych błędów, pogarszając ich jakość. Sama popełniałam niektóre z niech. Z czasem jednak wypracowałam sobie prawidłowe nawyki i wiem czego się wystrzegać. W dzisiejszym wpisie o tym jakie błędy najczęściej popełniamy przygotowując koktajle? Ciekawi? Zaprasza na wpis!

1. ZBYT DŁUGO BLENDUJESZ

Dobrej jakości blender zblenduje koktajl w kilka sekund, dlatego nie warto blendować przez dłuższy czas, bo wtedy ostrza blendera nagrzewają się pod wpływem szybkich obrotów, co wpływa niekorzystnie na smak i konsystencję. Wysoka temperatura niszy również wartości odżywcze owoców i warzyw.  Przed zblendowaniem warto dodać do smoothie kostki lodu, tak aby napój pozostał przyjemnie chłodny i przedłużyć jego świeżość.

2. ZA MAŁO BŁONNIKA

Dzięki błonnikowi nasz apetyt zostanie zaspokojony, a trawienie poprawione. Dlatego warto dodawać do ulubionej mieszanki płatki owsiane, kaszę jaglaną lub otręby. Jeśli nie jest to konieczne nie obieraj też owoców. Pod skórką jabłek i gruszek znajduje się skarbnica cennego błonnika pokarmowego. Zapamiętaj, że im więcej błonnika, tym wolniej cukry proste z owoców zostaną wchłonięte!

3. ZA DUŻO CUKRU

Jeśli to konieczne to dosłódź koktajl ksylitolem lub innym zdrowym zamiennikiem. Pamiętaj tylko, aby zdrowy posiłek nie zmienił się w bombę kaloryczną i ciężkostrawną mieszankę. W owocach też znajduje się cukier. Dlatego zrezygnuj też z jogurtów smakowych i owoców z puszki. Zamiast nich, możesz podkręcić smak smoothie dodając dojrzałe owoce, które są o wiele słodsze i dzięki temu będziemy mogli zrezygnować z dosładzania naszej mikstury.

4. NIE DODAJESZ DOBRYCH TŁUSZCZÓW

Do koktajli warto dodawać dobre tłuszcze. To ważne, bo witaminy takie jak: A, D, E, K są rozpuszczalne tylko w tłuszczach. Dobre tłuszcze, którymi możemy uzupełniać koktajle znajdziemy w awokado, orzechach, maśle orzechowym, siemieniu lnianym, czy nasionach dyni lub słonecznika.

5. ZAPOMINASZ O ZIELENINIE

Chlorofil jest silnym antyoksydantem i źródłem witaminy C. Dlatego warto polubić się z zielonymi smoothies właśnie ze względu na chlorofil. Składnik ten znajduje się w zielonych liściach warzyw, które warto dorzucić do naszych owocowo-warzywnych mikstur. Ich smak jest ledwo wyczuwalny, za to są bombami witaminowymi. Pamiętaj, że warto dodawać do smoothie szpinak, jarmuż, kapustę pekińską, pietruszkę, czy rzeżuchę. 

6. MIKSUJESZ TYLKO OWOCE

Koktajl może być również pełnowartościowym posiłkiem np. na drugie śniadanie. Dlatego do owoców warto dodawać warzywa, by dostarczyć ciału błonnika i sprawić, że fruktoza zacznie się wolniej wchłaniać. Dzięki temu nie dopuścimy do nagłego skoku cukru we krwi. Dzięki mieszance owocowo-warzywnej szybciej nasycimy organizm i będziemy mieć energię. Pamiętaj jednak o proporcjach. Dla odpowiedniego balansu i zaspokojenia „słodkich” zachcianek lepiej jest dodawać nieco więcej owoców. Dobrze jest trzymać się zasady 60/40, czyli 60% owoców oraz 40% warzyw. Dzięki takim proporcjom wytrawny smak warzyw nie zdominuje smaku naszego koktajlu. 

7. ZAPOMINASZ O UMIARZE

Pamiętam swój pierwszy koktajl. Dla podkręcenia smaku dodałam dużo różnorodnych składników. Kolor mieszanki nie wyglądał za ciekawie, a smak pozostawiał wiele do życzenia. Dlatego ważne jest, aby wszelkie dodatki stosować z umiarem. Warto też przypomnieć sobie lekcje plastyki. Czerwone i mocno fioletowe owoce w połączeniu z zielonymi warzywami zazwyczaj dadzą nam błotnisty kolor.

8. PIJESZ PO KILKU GODZINACH

Koktajl na śniadanie to świetny pomysł, ale jeśli przygotujemy go dnia poprzedniego to duży błąd. Dlaczego? Czynniki zewnętrzne szybko niszczą witaminy, dlatego ważne by koktajl wypić zaraz po przygotowaniu. Oczywiście możemy zabrać ze sobą smoothie do pracy stosując kilka tricków, które pozwolą dłużej zachować jego świeżość. O tym jednak innym razem.

9. ZBYT SZYBKO PIJESZ

Koktajle kuszą nasz swoim kolorem i zapachem, ale warto pamiętać o tym, że lepiej pić je powoli. Koktajl nie jest wodą mineralną, ale skoncentrowaną dawką składników odżywczych, a enzymy trawienne znajdujące się w naszej ślinie biorą udział w trawieniu. Dlatego pijmy naszą miksturę małymi łykami i delektujmy się chwilą.

10. NIE DBASZ O PORĘ

Koktajle najłatwiej będą się trawiły z samego rano. Dlatego warto je pić na pierwsze lub drugie śniadanie. Warto trzymać się też zasady, że po posiłku najlepiej odczekać 2-3 godziny zanim wypijemy koktajl, aby uniknąć nieprzyjemnych dolegliwości jak wzdęcia, gazy czy uczucie ciężkości w brzuchu.

♥ ♥ ♥ 

Mam nadzieję, że moje wskazówki okazały się pomocne i Wasze koktajle zawsze będą przepyszne i pełne witamin. Ostatnio zaczęłam eksperymentować z selerem naciowym, który bardzo polubiłam. Pamiętajcie, że zdrowe i odżywcze koktajle świetnie sprawdzą się w formie pierwszego bądź drugiego śniadania! Tak naprawdę przyrządzenie pysznego i zdrowego smoothie zajmuje dosłownie chwilę, a ile przynosi korzyści. Dlatego postanowiłam, że zafunduję sobie blender do smoothie z prawdziwego zdarzenia. Nie chcę aby takie pyszności gościły u mnie tylko w weekendy, ale również w tygodniu.

Na zdrowie!

Mam na imię Agnieszka i bardzo się cieszę, że udało Ci się trafić do mojego świata. Uwielbiam dobrą herbatę, koty i prostotę w każdej kwestii. A Ty co lubisz?

2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.